Kdz Ereğli Haber - Eregli FM Gazetesi

SEROTONİN

Uzm.Dyt.Deniz ÖZSAN

Tüm Yazıları

  Hemen hemen hepimizin adını duyduğu serotonin kişide mutluluk, canlılık ve zindelik hissi veren bir nörotransmitterdir. Küresel pandemiden kaynaklı içinde bulunduğumuz belirsizlik durumu stres, hastalık kaygısı vb. durumların ortaya çıkmasına neden olabiliyor. Serotonin eksikliğinde depresif, yorgun ve sıkılgan bir ruh hali ortaya çıkıyor.

Peki ‘’Serotonin’in besinlerle olan ilişkisi nedir?’’ diye soracak olursanız; doğrudan besinlerle vücudumuza alamayız ancak beynimizde salınımına yardımcı olan triptofan aminoasidini içeren besinlerle vücudumuzda salınımına yardımcı olabiliriz. Bu sayede de serotonin seviyelerimizin yükselmesini sağlayabiliriz. Serotonin mutluluk vermesi dışında; kaliteli uykuya, iştahı düzenlemeye, öğrenmeye ve hafızayı güçlendirmeye de yardımcıdır.

Balık; özellikle somon, taze ton balığı ve uskumru, tavuk-hindi gibi kümes hayvanları, ceviz, badem, kaju, keten tohumu, ay çekirdeği gibi yağlı tohumlar, iyi kaliteli protein içeren yumurta, süt ve süt ürünleri, koyu yeşil yapraklı sebzeler, tam tahıllı besinler, ananas, muz, kivi ve kavun gibi meyveler serotonin seviyelerini yükseltmeye yardımcıdır. Kakao yüksek miktarda fenilalanin içerir ve depresyon tedavisinde kullanıldığı çalışmalar mevcuttur. Serotonin seviyelerinize katkıda bulunmak adına %70 ve üzeri kakao içeren bitter çikolataları tercih edebilirsiniz.

Tabi ki tüm bunların yanında; egzersiz yapmak, gün ışığı ve yeterli D vitamini almak, iyi uyku ve bol bol gülmek serotonin seviyelerinizi arttıracaktır.

Sağlıklı, formda ve bol serotoninli günler dilerim…

                                                                                                                 Uzman Diyetisyen Deniz ÖZSAN