Kdz Ereğli Haber - Eregli FM Gazetesi

NE ZAMAN SPOR YAPMALIYIM?

Uzm.Dyt.Deniz ÖZSAN

Tüm Yazıları

Sağlıklı bir yaşam için düzenli ve dengeli beslenme ne kadar önemliyse; düzenli egzersiz de önemli. Günlük fiziksel aktivite rutinimiz (ev işleri, alışveriş vb.) maalesef düzenli yaptığımız/yapacağımız egzersiz yerine geçmiyor. Gün içerisinde fiziksel aktivite olarak yeterince aktif değilseniz; sedanter bir yaşam sürüyorsanız diyabet, inme, kanser gibi hastalıkların riskini arttırıyorsunuz demektir. Her yıl yaklaşık 3.2 milyon ölüm yetersiz fiziksel aktiviteden kaynaklanmaktadır.

‘’Peki kendiniz için en doğru egzersiz rutinini nasıl oluşturabilirsiniz?’’ Öncelikli olan egzersizin saatinin size en uygun olan saat diliminde olmasıdır. Kendinizi strese sokacak, ‘’ şu saatte daha çok yağ yakarım vb.’’  gibi yanlış bilgiler ile egzersize olan motivasyonunuzu düşürürsünüz. En doğru saat sizin için en yapılabilir olan saat dilimidir. Süresi ve sıklığı da kişiye göre değişir. Bu konuda bir spor antrenöründen destek alabilir veya min. haftada 3 gün 1 saat olacak şekilde dağılım yapabilirsiniz.

Egzersiz ve beslenme arasındaki ilişkiye bakacak olursak; rutinini oluşturduğunuz egzersizi yemekten 1-1,5 saat sonra veya hafif bir ara öğün sonrası yapmanız sağlıklı olacaktır. Sporu açken yapmak daha çok yağ yaktırır efsanesinin üstünü bir çizelim. Eğer profesyonel sporcu değilsek ve ağırlık kontrolü için spor yapıyorsak; spor dayanıklılığımızı arttırmak ve spor sonrası kasların iyileşmesini hızlandırmak için spor öncesi karbonhidrat spor sonrası protein + kompleks karbonhidrat içeriği dengeli olan öğünler tüketmeliyiz. Ağırlık kaybı sağlamak adına daha fazla spor yapıp, katı diyetler uygulamanız hem kas ve aşırı su kaybına hem de yaşam kalitenizin düşmesine neden olur.

Aşırı sedanter bir yaşama sahipseniz; ilk işiniz haftada 3 gün spor yapmak değil; günlük fiziksel aktivitenizi arttırmak olsun. Örneğin asansör yerine merdiven kullanmak veya gideceğiniz adrese bir durak kala inip yürümek gibi. Egzersiz yapmak için; motivasyonunun yüksek olması, egzersiz yapmayı ne kadar çok sevdiğinizle doğru orantılıdır. Bu nedenle aşırı yoğun ve tempolu egzersiz programları ile kısa sürede sıkılarak değil; daha yaşam tarzı haline getirebileceğiniz bir rutinle egzersiz yapmayı sevebilirsiniz.

Günlük rutininize katacağınız her bir hareket ile;

  • Kalp-damar hastalıkları riskini azaltmış,
  • Kan kolesterol seviyelerine olumlu yönde katkı sağlamış,
  • Bağışıklık sisteminizi desteklemiş,
  • Barsak sağlınıza katkıda bulunmuş,
  • Vücut esnekliğinizi arttırmış,
  • Kas-kemik gelişiminize katkıda bulunmuş,
  • Kilo kontrolünüzü sağlamış olursunuz…

Ve daha sayamadığım birçok faydası ile; en küçük hareket, hareketsizlikten daha iyidir. Sağlıklı, huzurlu ve formda günler dilerim.