Uçakta Kural Tanımayan Yolcular Yandı!.
Uçaklarda uyarılmasına raÄŸmen emniyet kemerini baÄŸlamamak, baÅŸ üstü dolabını kapatmamak, baÅŸka yolcularla veya kabin ekibiyle tartışmaya devam etmek gibi uçuÅŸ emniyet ve güvenliÄŸini tehdit eden davranışlarda bulunmanın cezası bin 500 TL’ye çıkarıldı. UçaÄŸa lazer tutmanın cezası da 10 bin TL oldu.
2016 yılında, iç ve dış hatlarda 1 milyon 829 bin uçuÅŸta yaklaşık 174 milyon yolcu hava yolunu tercih etti. UçuÅŸlarına artmasıyla, uçaklarda kural tanımayan ve ihlal eden yolculara verilecek para cezaları arttırıldı. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) tarafından verilecek idari para cezaları hakkındaki yönetmelik, geçen ay Resmi gazete’de yayınlanarak yürürlüğe girdi. YaÅŸar Ãœniversitesi Hukuk Fakültesi Öğretim Ãœyesi Yrd. Doç. Dr. Sami Aksoy, yeni yönetmelikle hayata geçirilen cezalar hakkında bilgi verdi.
Aksoy, yönetmelikte yapılan deÄŸiÅŸikliÄŸe göre, uyarılmasına raÄŸmen emniyet kemerini baÄŸlamamak, baÅŸ üstü dolabını kapatmamak, baÅŸka yolcularla veya kabin ekibiyle tartışmaya devam etmek gibi uçuÅŸ emniyet ve güvenliÄŸini tehdit oluÅŸturan davranışlarda bulunmanın cezasının bin 500 TL’ye çıkarıldığını bildirdi. Aksoy, “Uçakta sigara içmenin para cezası da bin 500 TL’ye çıkartıldı. Yeni yönetmelikte, ayrıca, bu maddeye ’uçak içerisinde Duman çıkartan cihaz ve mamuller’ denilerek elektronik sigaralar da eklendi. Yolcuların hem kendileri hem diÄŸer yolcularla kabin ekibinin can güvenliÄŸi hem de uçuÅŸ emniyeti ile yeni yönetmelik sebebiyle artan para cezaları nedeniyle, kendi keseleri için kural tanımaz yolcu maddesinde belirtilen davranışlardan kaçınmaları gerekir” dedi.
Yrd. Doç. Dr. Aksoy, yeni yönetmelikle ilgili bilgi vererek, “Yönetmelikte, geçen mart ayında yapılan deÄŸiÅŸiklik uyarınca, uyarıya raÄŸmen elektronik cihazları çalıştırmaya devam etmek, yerine oturmamak, emniyet kemerini baÄŸlamamak, baÅŸ üstü dolabını kapatmamak, diÄŸer yolcular ve kabin ekibiyle tartışmaya devam etmek, kabin ekininin görevini yapmasına güç kullanarak engel olmak, kabin ekibine ve diÄŸer yolculara hakaret etmek, sözle tacizde bulunmaya devam etmek, kabin ekibinin verdiÄŸi talimatları yerine getirmemek ÅŸeklinde davranışlarda bin 500 TL para cezası kesileceÄŸi düzenlenmiÅŸ. Bu sayılanlar, sınırlı sayıda deÄŸil, örnek ÅŸeklinde gösterilmiÅŸ. Bu nedenle yasak olmasına ve uyarılmasına raÄŸmen uçuÅŸ emniyetini tehlikeye atan hareketine devam eden her yolcuya, hareketi, yukarıda sayılanlardan olmasa da aynı para cezası kesilebilir” diyerek uyarıda bulundu.
ELEKTRONÄ°K SÄ°GARA DA EKLENDÄ°
Yönetmelikteki diÄŸer bir düzenlemenin elektronik sigaralarla ilgili olduÄŸunu ifade eden Sami Aksoy, “Uçak içerisinde sigara dahil tüm tütün mamulleri tüketmenin cezası da bin 500 TL olarak belirlenmiÅŸ. ’Uçak içerisinde duman çıkartan cihaz ve mamuller’ ekiyle elektronik sigaralar da eklendi. ÖrneÄŸin, eylül 2016’da, Kazablanka-Ä°stanbul seferini yapan uçakta sigara içen yolcuya, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü bin 162 TL para cezası kesmiÅŸti” dedi.
UÇAĞA LAZER TUTANA 10 BİN TL CEZA
“Herkesin malumu, özellikle Ä°stanbul’da iniÅŸ yapan uçaklara lazer tutanlar ve telsiz hatlarına müdahale edenler yok deÄŸil.” diyen Aksoy, “Bu bakımdan yönetmelikte, uçaÄŸa lazer tutmak ve kule ile kokpit arasındaki haberleÅŸme hattına müdahale etmenin cezası 10 bin TL ÅŸeklinde belirlenmiÅŸ. Bu rakamda herhangi bir artış yapılmamış. Yönetmelikte, uyarılmaya karşın taranmaya, elle aranmaya karşı gelinmesi, güvenlik personelinin iÅŸini yapmasına engel olunmasının cezası da 2 bin TL ÅŸeklinde gösterilmiÅŸ” diyerek havaalanlarında yaÅŸanabilecek durumlara da para cezasının ön görüldüğünü ifade etti.
Sami Aksoy, şöyle devam etti:
“Görüldüğü üzere, düşük fiyatla uçtuÄŸuna sevinen bir yolcu, ısrarla cep telefonunu kullanmak istemesi, kabin ekibiyle ve yolcularla tartışması veya kemerini baÄŸlamaması halinde bilet fiyatının neredeyse 10 katı para cezasıyla karşılaşıp üzülebilir. EÄŸer daha da ileri gidip uçuÅŸ güvenliÄŸini tehlikeye atması nedeniyle uçağın zorunlu iniÅŸ yapması gibi hallerde de hem ağır cezai yaptırımlar hem de maddi yaptırımlarla karşılaşılabilir. UçuÅŸ emniyeti için getirilen bu yerinde caydırıcı cezalar nedeniyle, yolcuların daha dikkatli davranması, kendi yararlarına olur. Nihayetinde bu kurallar, sadece bir ceza deÄŸil, uçuÅŸ emniyeti ve tüm yolcuların güvenliÄŸi, yani hepimiz içindir.”
İlk Yorumu Siz Yazın!