Kdz Ereğli Haber - Eregli FM Gazetesi

YARI YIL ETKİNLİKLERİ AÇIKLANDI

YARI YIL ETKİNLİKLERİ AÇIKLANDI

Eğitimin Kavramsal Temelleri

Eğitimin Tanımı

Eğitim, bireyin kendi yaşantıları yoluyla, kasıtlı ve istendik davranış değişiklikleri meydana getirme sürecidir. Farklı bilim insanları eğitimi şu şekilde tanımlamıştır:

  • Eflatun: “İnsana en iyi olgunluğu vermek.”
  • Rousseau: “Çocukları yetiştirme ve insan yapma sanatı.”
  • Durkheim: “Sosyal olmayan nesli sosyalleştirmek.”
  • Ziya Gökalp: “Yetişmiş neslin, yetişmekte olan nesle fikir ve hislerini aktarması.”

En genel tanıma göre eğitim, bireylerin kendi yaşantıları yoluyla planlı ve çevresel değişikliklerle olumlu davranış kazandırma sürecidir.

Eğitim Türleri

  • Formal Eğitim: Okul gibi kurumsal ortamlarda planlı ve programlı bir şekilde uzman kişiler rehberliğinde verilen eğitimdir. Belirli yaş gruplarına yönelik ve ölçme-değerlendirme ölçütlerine dayalıdır.
  • Yaygın Eğitim: Örgün eğitimin dışında kalan bireylere bilgi, beceri ve davranışlar kazandırmayı hedefler. Halk eğitimi, hizmet içi eğitim gibi programlar yaygın eğitim kapsamındadır.
  • Informal Eğitim: Planlanmamış, bireyin yaşamının içinde kendiliğinden oluşan sosyalleşme sürecidir.

Öğrenme Yolları

  • Bilişsel Öğrenmeler: Algılama, hatırlama ve düşunme gibi zihinsel süreçler aracılığıyla bilgi edinmeyi kapsar. Örnek: Matematiksel formüllerin uygulanması.
  • Duyuşsal Öğrenmeler: Duygusal gelişim ve bireyin değer yargılarının şekillenmesiyle ilgilidir. Örnek: Vatanseverlik hissi.
  • Psikomotor Öğrenmeler: Fiziksel hareketler ve uygulamalar yoluyla bilgi edinmeyi kapsar. Örnek: Bisiklet sürme.

Kültür ve Kültürlenme

  • Kültür: Toplumun tarihsel süreçte biriktirdiği bilgi, sanat, ahlak, gelenek ve görenekler ile bireylerin yaşantısına yön veren maddi ve manevi değerlerdir.
  • Kültürlenme: Bireyin içinde bulunduğu toplumun kültürüne uyum sağlama ve onu benimseme sürecidir. İki temel türü vardır:
    • Birincil Kültürlenme: Aile ve yakın çevre gibi birincil sosyal gruplar aracılığıyla oluşan kültürlenme.
    • İkincil Kültürlenme: Okul, medya ve çeşitli sosyal kurumlar aracılığıyla gelişen kültürlenme.

 Eğitimin Sosyolojik Temelleri

Eğitim Sosyolojisi

Eğitim sosyolojisi, bireyin eğitim yoluyla topluma entegrasyonunu inceleyen bir disiplindir. Bireylerin sosyalleşmesi, toplumsal kurallara uyum sağlaması ve toplumsal yapıya katkı sağlaması bu disiplinin çalışma alanlarından bazılarıdır. 19. yüzyılda ABD’de ortaya çıkmış ve Emile Durkheim tarafından temellendirilmiştir.

Bu disiplin, birey ve toplum arasındaki etkileşimi anlamak için şu alt soruları cevaplar:

  • Toplum, eğitimin bir fonksiyonu mudur, yoksa eğitim mi toplumun bir fonksiyonudur?
  • Eğitim, bireylerin topluma uyum sağlamasında nasıl bir rol oynar?

Toplumsallaşma

Toplumsallaşma, bireyin sosyal beceriler geliştirerek toplumda aktif bir üye haline gelmesini sağlar. İki türlüdür:

  • Birincil Toplumsallaşma: Aile, okul ve akran grupları gibi temel kurumlardan gelen sosyalleşme.
  • İkincil Toplumsallaşma: Dini, siyasi ve ekonomik kurumlarla bireyin toplumsal rollere adapte olması.

Eğitimin Toplumsal Fonksiyonları

  • Açık İşlevler: Toplumun kültürel mirasını aktarımı, bireylerin topluma kazandırılması ve ekonomik işgücün desteklenmesi.
  • Gizli İşlevler: Bireylere statü kazandırma, sosyal çevre oluşturma ve toplumsal düzeni sağlama.

 Eğitimin Tarihsel Gelişimi

Batı Toplumlarında Eğitim

  • Antik Yunan: Eğitim kahramanlık, erdem ve yurttaşlık değerlerini öne çıkarmıştır. Sokrates, Platon ve Aristoteles gibi düşünürler, eğitimde akılcı yaklaşımlar geliştirmiştir.
    • Sokrates: Tartışma yoluyla eğitim anlayışı.
    • Aristoteles: Mantık ve etik odaklı bir eğitim modeli.
  • Roma: İyi yurttaş yetiştirme hedeflenmiş, eğitim aile temelli bir sistemde ilerlemiştir【10†source】.
  • Rönesans: Edebiyat, sanat ve bilim alanlarında canlanma yaşanmış, matbaanın icadı eğitimi yaygınlaştırmıştır. Bu dönemde bireysel gelişim ve yaratıcılık öne çıkmıştır.
  • Aydınlanma: Locke ve Rousseau gibi düşünürler, eğitimi bireysel gelişim ve özgür düşünce merkezli olarak ele almıştır.

Doğu Toplumlarında Eğitim

  • Antik Çin: Konfüçyüs felsefesi temelinde ahlaki değerler ve devlet yönetimi odaklı bir sistem gelişmiştir. Mandarinlik sistemi, liyakate dayalı yönetim anlayışını desteklemiştir.
  • Hindistan: Kast sistemine dayalı eğitim modelleri benimsenmiş, Gurukul sistemiyle manevi ve akademik gelişim birleştirilmiştir. Bu sistem, bireyin öğretmeniyle yakın ilişkiler geliştirmesini hedeflemiştir.

Türk Toplumlarında Eğitim

  • İslamiyet Öncesi: Alp tipi insan modeliyle cesur ve bilgili bireyler yetiştirilmiştir.
  • İslamiyet Sonrası: Medreselerle din ve bilim eğitimi birleştirilmiştir. Bu dönemde Farabi ve İbn-i Sina gibi bilim insanları, eğitim felsefesine katkıda bulunmuş, bireysel gelişime odaklanmışlardır.
  • Cumhuriyet Dönemi: Laik, modern ve bilimsel bir eğitim sistemi benimsenmiştir. Atatürk'le birlikte milli eğitim anlayışı gelişmiş, karma eğitim ve halk eğitimi desteklenmiştir.

 Öğretmenlik Mesleğinin Temelleri

Meslek Olarak Öğretmenlik

Öğretmenlik, uzmanlık gerektiren bir meslektir ve şu özellikleri taşır:

  • Uzmanlık Bilgisi: Mesleki eğitim ve beceriler gerektirir.
  • Mesleki Etik: Dürüstlük, adalet ve sorumluluk gibi değerleri kapsar.

 

Temel Roller ve Sorumluluklar

  • Okul Rolleri: Liderlik, rehberlik, bilgi aktarıcılık.
  • Çevresel Rolleri: Toplum kalkınmasına katılma, kültürü koruma.
  • Eğitimsel Görevler: Ders planlama, sınıf yönetimi ve öğrenci değerlendirme.

Türkiye’de Öğretmenlik

  • Kadın öğretmen oranı yüksektir.
  • Dijital dönüşümle birlikte teknolojik yeterlilik artış göstermiştir.

Eğitim Psikolojisi ve Temel Kavramlar

Eğitim psikolojisi, bireylerin eğitim sürecindeki davranış ve gelişimlerini inceleyen bir disiplindir. Amaç, öğrenme ve eğitim ortamlarını etkili hale getirmek için bireylerin zihinsel, duygusal ve davranışsal özelliklerini anlamaktır.

Gelişim Psikolojisinin Temel Kavramları

  • Olgunlaşma: Bireyin biyolojik yapısının yaşa bağlı olarak çevresel etkilerden bağımsız şekilde gelişmesi. Olgunlaşma, eğitim ve öğrenme için temel bir şarttır. Örneğin, yürümek için kas olgunlaşması gereklidir.
  • Büyy\u00fme: Organizmanın fiziksel yapısında meydana gelen boy, kilo gibi niceliksel artışlar.
  • Gelişim: Büyüle birlikte bireyin duygusal, bilişsel ve sosyal boyutlarda niteliksel olarak ilerlemesi.
  • Hazırbulunuşluk: Bireyin bir davranışı öğrenebilmesi için fiziksel ve zihinsel olarak yeterli seviyeye gelmesi.

Gelişim Dönemleri

Bireylerin gelişim süreci, belli evrelere ayrılmıştır. Her evrenin kendine özgü özellikleri vardır:

Bebeklik Dönemi (0-2 Yaş)

  • Hızlı fiziksel büyüleme ve motor gelişim.
  • Temel refleksler (emme, yakalama) yoğun bir şekilde görülür.
  • Bağlanma davranışları (anneye ve bakıcıya bağlanma) bu dönemde gelişir.

Çocukluk Dönemi (2-12 Yaş)

  • Erken Çocukluk (2-6 Yaş):
    • Dil gelişiminde hızlı bir ilerleme.
    • Taklit ve oyun aracılığıyla sosyal öğrenme.
  • Geç Çocukluk (6-12 Yaş):
    • Akademik becerilerin kazanılması.
    • Akıl yürütme ve mantıksal düşünce becerilerinin gelişmesi.

Ergenlik Dönemi (12-18 Yaş)

  • Hormonel değişikliklerle birlikte fiziksel büyülemenin yoğun olduğu bir dönemdir.
  • Kimlik arayışı, bağımsızlık ve sosyal gruplara uyum öne çıkar.
  • Soyut düşünme becerileri gelişir.

Yetişkinlik Dönemi (18 Yaş ve Üzeri)

  • Kendi kararlarını verme ve sorumluluk alma yeteneklerinin gelişimidir.
  • Meslek seçimi, aile kurma ve toplumsal rolleri üstlenme gibi yaşam hedefleri bu dönemde ön plandadır.

Kritik Dönemler

Bireyin belirli becerileri kazanması için uygun zaman aralıklarına kritik dönem denir. Örneğin:

  • Dil Gelişimi: 0-6 yaş arası kritik bir dönemdir.
  • Bağlanma: Bebeklik dönemi, sağlıklı sosyal ilişkilerin temelinin atıldığı kritik dönemdir.

 Davranış ve Davranış Çeşitleri

Davranış Tanımı

Davranış, bireyin gözlemlenebilen veya gözlemlenemeyen (düşünce gibi) tüm hareket ve tepkileridir. Psikologlar davranışı organizmanın bir duruma verdiği tepki olarak tanımlar.

Davranış Çeşitleri

  1. Doğuştan Gelen Davranışlar:
    • İçgüdüeler: Türe özgü olarak ortaya çıkan davranışlar. Örnek: Yeni doğanın emme refleksi.
    • Refleksler: Sinir sisteminin otomatik yanıtı. Örnek: Göze yaklaşan bir cisme karşı göz kırpma.
  2. Kazanılmış Davranışlar:
    • Öğrenme yoluyla edinilen davranışlar. Örnek: Yazı yazma, bisiklet sürme.
  3. Geçici Davranışlar:
    • Alkol, ilaç veya hastalık gibi durumların etkisiyle ortaya çıkan, kalıcı olmayan davranışlar. Örnek: Geçici unutkanlık.
  4. Alışkanlıklar:
    • Sık tekrar edilen davranışların bireyde otomatik hale gelmesi. Örnek: Diş fırçalama.
  5. Uyum Davranışları:
    • Bireyin çevresine adapte olmak için geliştirdiği tepkiler. Örnek: Yeni bir iş ortamına uyum sağlama.

 

 

WHATSAPP İHBAR HATTI 24-12-2019

gülücük2
hayran0
şaşkın0
üzgün0
kızgın0
  • Ereğli FM Mobil Uygulamalarımız Yenilendi!
    Hemen Deneyin!
İlk Yorumu Siz Yazın!
Yorum Yazın

Canlı Radyo