ALEMDAR GEMİSİ’NE ZİYARETÇİ AKINI
EreÄŸli’de milli mücadele döneminde üstün yararlılıklar gösteren, 1982’de hurdaya ayrıldıktan sonra aynı ölçülerle benzeri yapılarak müzeye dönüştürülen Gazi Alemdar Gemisi’ni geçen yıl 150 bin kiÅŸi gezdi.
Danimarka’da 1898’de 49,475 metre uzunluÄŸunda ve 7,95 metre geniÅŸliÄŸinde kurtarma gemisi olarak inÅŸa edilen Alemdar, KurtuluÅŸ Savaşı’nda müttefik kuvvetlerin himayesinden kaçırılarak milli mücadele dönemindeki hizmetlerinin ardından 1982’de sökülerek tarih sahnesinden çekildi.
KurtuluÅŸ Savaşı’nın "tek deniz çatışmasının kahramanı" Alemdar Gemisi’nin, orduya gerekli silah ve cephaneyi Rusya’dan Trabzon ve Ä°nebolu’ya deniz yoluyla taşıyarak bulunduÄŸu önemli hizmetlerin anlatılması ve destansı öyküsünün yeniden yaÅŸatılması için çalışma baÅŸlatıldı.
Geminin inÅŸasının gerçekleÅŸtirilmesine yönelik kurulan Gazi Alemdar Gemisi Yaptırma ve YaÅŸatma DerneÄŸi önderliÄŸinde ilçedeki 4 tersanede orijinaliyle aynı ölçülerde inÅŸa edilen Alemdar, 2008’de müze gemiye dönüştürüldü, müzeyi geçen yıl 150 bin kiÅŸi ziyaret etti.
111 binlik ilçe merkezi nüfusundan daha faza ziyaretçi ağırlayan Alemdar Gemisi, geçmişte denizlerde gösterdiği kahramanlığı turizme hizmet ederek sürdürdü.
EreÄŸli sahiline konuÅŸlandırılan geminin sorumlusu Baki Kara, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Türkiye’nin çok sayıda ilinin yanı sıra ABD, Almanya, Çin, Japonya, Rusya, Belçika, Yunanistan, Bulgaristan’ın da aralarında yer aldığı dünyanın birçok ülkesinden turistlerin müzeyi gezdiÄŸini söyledi.
Her yıl ziyaretçi sayısında artış yaşanmasının kendilerini mutlu ettiğini belirten Kara, "Hafta sonu ve tatil günlerinde ziyaretçi oranında büyük artış yaşanıyor. Müze gemisi bölgemizin en önemli turizm unsurlarından biri arasında yer almaktadır" diye konuştu.
- Alemdar’ın destansı öyküsü
Gazi Alemdar Gemisi Yaptırma ve YaÅŸatma DerneÄŸi kayıtlarından derlenen bilgiye göre, 1898’de Danimarka’da kurtarma gemisi olarak inÅŸa edilen Alemdar, Marmara Denizi ve boÄŸaz çevresinde Osmanlı’da kurtarma hizmetleri yapıyordu.
Birinci Dünya Savaşı sonunda Osmanlı donanmasının çürümeye terk edilmesinin ardından muharebe gücü olmayan gemiler arasında yer aldığından kurtarma seferleri yapmasına izin verilen Alemdar’ı milli mücadelenin içine çekebilmek için boÄŸazdan kaçış planı hazırlandı.
Gemideki 7 kahraman denizci, Karadeniz’deki ÅŸiddetli fırtınayı fırsat bilerek demir aldı. Müttefik gemilerin arasından geçerken "batmakta olan gemiye yardıma gittiklerini" söyleyen denizciler, boÄŸazdan çıkıp zorlu yolculuÄŸun ardından EreÄŸli’ye ulaÅŸtı.
EreÄŸli’den 80 ton kömür yüklenen Alemdar, bir süre sonra Trabzon’a gitmek üzere hareket ettiÄŸi sırada ilçedeki gayrimüslimlerin ve casusların haber vermesi sonucu Fransız Karadeniz Komutanlığındaki C-27 gambotu, Bartın’ın Amasra ilçesinde pusuya yatarak gemiye asker çıkardı.
Yönü Ä°stanbul’a çevrilen ve C-27 gambotunun takibe aldığı Alemdar’ın personeli, kurtuluÅŸ planları yaptı. Gemide kemençe eÅŸliÄŸinde horon oynayan personel, davet ettikleri 5 askeri etkisiz hale getirip silahlarına el koydu.
Ani manevrayla dümen kıran Alemdar’ın peÅŸine düşen gambottan açılan ateÅŸe tüfeklerle karşılık veren gemi personeline, EreÄŸli’ye yaklaşılması üzerine karadan da destek verildi.
Sandallarla da denize açılan vatandaÅŸların desteÄŸiyle C-27 gambotu maÄŸlup olarak bölgeden ayrılırken, esir 5 askerin serbest bırakılmasına karşılık Fransızlardan Karadeniz’de dolaÅŸan Türk bayraklı gemilere dokunulmaması garantisi alındı.
Fransızlarla anlaÅŸma gereÄŸi milli mücadelenin sonuna kadar EreÄŸli’de demirli kalması gereken Alemdar, yine efsanevi kaçış öyküsüyle siyah rengi griye boyanarak Trabzon’a getirildi.
Rusya’dan harp malzemesi taşıyan gemilere karakol ve kollama görevi yapan Alemdar, 1951’de Ä°stanbul Haliç Tersanesinde onarımdan geçirildikten sonra 1959’dan itibaren hizmet dışı bırakıldı.
Alemdar Gemisi, 1964 ve 1980’de özel firmalar tarafından satın alınmasının ardından 1982’de söküldü.
İlk Yorumu Siz Yazın!